Thursday 28 November 2013

Vit E Sebagai Antioksida

Vitamin E 


Assalamualaikum & selamat sejahtera semua!! Kali ni nak share tentang Vit E Complex Shaklee... Sebenarnya kan, dlu2 sebelum kenal Shaklee, tak tau pun Vit E ni bagus utk kecantikan.. Selalu ingat Vit C je... Rupa2nya Vit E ni pun penting jugak ok! So jom baca sedikit info yg saya nk share ni! :)

Bagaimana sebenarnya Vitamin E berfungsi sebagai antioksida?
Sel pelindung “Barier” luar pada tubuh kita diperbuat daripada lemak. Vitamin E adalah vitamin yang larut lemak. Jadi, Vitamin E akan menjadi sebahagian daripada sel pelindung dan memerangkap radical-radical bebas yang cuba merampas hidrogen.
Sangat bagus sekiranya Vitamin E disimpan dalam gelung pertahanan sel pelindung, ia akan menderma hidrogen yang radical bebas peroksida inginkan. Jadi, radical bebas ni tak kan mengganggu sel! Dengan bantuan Vitamin C, ia akan mendapat semula hidrogen. Vitamin E pun gembira la juga..

Faedah antioksidan Vitamin E
l         Mencegah LDL (kolesterol jahat) daripada mogok, atau “reput.” atau kata lain dipanggil peroksidaan lipid. Ini akan mengelakkan plak membina dalam arteri anda (aka. aterosklerosis)
l         Meningkatkan sistem imun anda (terutamanya untuk orang dewasa yang lebih tua)
l         Membantu untuk mengurangkan risiko beberapa jenis kanser
l         Boleh membantu dalam mencegah kemandulan lelaki
l         Bermanfaat dalam melawan pelbagai penyakit kardiovaskular
l         Sangat hebat untuk kulit anda. Vitamin E membantu untuk menghilangkan parut dan membantu dalam menjaga kulit anda sihat – memberi anda keremajaan, anti penuaan.

Ini hanya beberapa faedah  Vitamin E sebagai antioksidan. TAPI!!! perlu saya tekankan bahawa,  faedah antioksidan Vitamin E berlaku apabila anda mengambil sekurang-kurangnya 100mg sehari. Sememangnya agak sukar untuk mendapatkan Vitamin E dengan kuantiti yang banyak pada setiap hari daripada makanan semata-mata kerana agak terhad makanan yang tinggi dalam Vitamin E.

Untuk mendapatkan 100mg, ia bersamaan kira-kira 8oz biji bunga matahari (yang mempunyai lebih daripada 1300 kalori), menelan 14 cawan gandum atau 22 sudu besar minyak safflower (lebih daripada 2600 kalori).
Oleh itu, pengambilan suplimen adalah pilihan terbaik jika anda mahu untuk mendapatkan sekurang-kurangnya 100mg setiap hari.

Panduan Pemilihan Suppliment Vitamin E
·                     Anda boleh pilih antara vitamin E semulajadi atau yang sintetik. Vitamin E semulajadi adalah lebih mahal tetapi lebih baik untuk anda dalam jangka masa panjang.
·                     Apabila anda melihat pada label, anda akan tahu Vitamin E semula jadi ia kerana ia akan mengatakan “d-alfa-tokoferol” manakala versi sintetik akan berkata “dl-alpha-tokoferol.”
·                     Jika anda boleh dapat vitamin E dengan semua tocopherols & tokotrienol , itu lebih baik. Tetapi hampir semua suplemen Vitamin E ada dalam bentuk alfa-tokoferol.
·                     Jika anda mempunyai masalah mencerna lemak, pilih Vitamin E dalam bentuk cecair sama ada dalam softgel kapsul atau sebagai minyak. Jika anda lebih gemar pada versi kering, pilih dengan versi succinate.
·                     Jadi Vitamin E terbaik pilihan anda mestilah :Vitamin E dari sumber semula jadi “d-alfa-tokoferol” . Dalam bentuk cecair atau kapsul gel lembut atau minyak.

Berapa banyak anda perlu mengambil setiap hari?
Institut Perubatan mencadangkan untuk mengambil sekurang-kurangnya 15mg sehari.
Tetapi jika anda mahu manfaat sepenuhnya daripada antioksidan Vitamin E, anda disarankan mengambil sekurang-kurangnya 100mg (150 IU) sehari. Had maximum 1000mg sehari, kira-kira 1500 IU.


** 1 capsul (softgel) Vit E Complex Shaklee mengandungi 400IU! Dan yg best Vit E Complex Shaklee berbanding jenama lain, Vit E Complex Shaklee boleh buat masker! hohoho... Jom dapatkan stock anda hari ini!! PM/Whatsapp 0137385750

No comments: