Thursday 16 October 2014

CADANGAN VITAMIN UNTUK ORANG MALAS @ SIBUK



VITAMIN UTK ORANG MALAS @ SIBUK

Ini dia soalan “ Cepu Emas”!!
Ade ke vitamin utk org "malas"?
Maksudnye kat sini org yg malas nak mkn vitamin.
Nak sihat tapi malas nk konsisten amik mcm2 vitamin..

Khas utk yg nak maintain & sihat
Org sakit perlukan ubat tetapi
Org sihat perlukan vitamin

Jika anda adalah orang seperti di atas, saya cadangkan anda ambil vitamin ini shj ye!






 Ambil Vita-lea ini 2 biji sehari selepas sarapan sudah memadai.. 

" Orang yg sihat perlukan vitamin tetapi orang yg sakit memang perlukan ubat!


KENAPA PERLU AMBIL VITA-LEA SHAKLEE?


Nutrien yang cukup utk menurunkan berat badan –
Kebanyakkan mereka yang mahu menurunkan berat badan akan mengelak dari amik makanan yang berkalori tinggi. Tubuh badan kita sememangnya memerlukan nutrien yang mencukupi untuk terus berfungsi sepenuhnya. Kadar metabolisme pula pastinya akan terjejas apabila kekurangan nutrien tertentu dlm tubuh, sekaligus ia menjadi rendah dan akhirnya proses untuk menurunkan berat badan akan menjadi semakin perlahan & lambat!

Faktor Kesibukan –
Gaya kehidupan & pemakanan yang tidak seimbang, sering bekerja di luar dan jarang memasak di rumah.

Termusnah akibat dimasak –
Haba merupakan faktor utama yang menyebabkan satu persatu vitamin terurai. Vitamin boleh bekerja pada suhu optimum iaitu suhu badan manusia (dalam 35 darjah celcius), lebih daripada itu, ia mungkin akan musnah. Oleh sebab itu, belum terjamin 100% vitamin-vitamin yang terkandung dalam sesebuah makanan yang kita dapat digunakan sepenuhnya oleh badan kita

Stress –
Gaya hidup yang serba sibuk dan mencabar, tak terlepas dari menghidap tekanan mental. Kehilangan magnesium dan beberapa nutrien penting dalam tubuh adalah lumrah kerana tekanan perasaan, mental dan sebagainya

Kualiti makanan yang semakin rendah –
Kualiti sayur-sayuran serta buah-buahan yang ada kini mungkin ade yang tak setanding kualitinya berbanding sayuran dan buah-buahan yang ditanam (secara organik) waktu dulu kala. Sayur dan buah-buahan sekarang terlalu banyak 'disuntik' dengan bahan kimia yang boleh memusnahkan kualiti nutrien yang terkandung di dalamnya.

Tabiat Makan Memilih –
Terdapat individu yang tidak suka makan sayur dan hanya bergantung kepada daging serta makanan laut sahaja untuk mendapatkan sumber micronutrient dan ini tidak mencukupi kerana kebanyakkan vitamin dan mineral hanya wujud dalam tumbuh-tumbuhan. Terdapat pula individu yang mengamalkan diet vegeterian (tak makan daging, ayam dan telur) dan inidividu ini mungkin tidak mendapat cukup vitamin B12, zinc dan kalsium.

Tahap Penyerapan Nutrien Yang Rendah –
Tidak semua individu mampu menyerap nutrien dengan baik, terutamanya golongan yang sudah berumur. Supplemen multivitamin seperti Vitalea ini membantu dalam memastikan bekalan vitamin dan mineral dalam tubuh sentiasa mencukupi.

Harganya Yang Murah –
Secara purata, sebiji multivitamin yang diambil sebiji setiap hari, harganya tidak sampai RM1..  Jika anda boleh menghabiskan wang anda dengan sekotak rokok sehari, tak sepatutnya beri 1001 alasan untuk membeli multivitamin yang baik untuk kesihatan anda sendiri.

Role Model Kita –

Perdana Menteri Malaysia ke 4 juga mengamalkan Shaklee. Antara vitamin yang Tun amalkan adalah Multivitamin atau Vitalea.
Salah satu rahsia mengapa Tun Dr. Mahathir berjaya mengekalkan kesihatan hingga usianya sekarang ialah beliau mengamalkan 1 kapsul multivitamin setiap hari dan pastinya jenama Shaklee :)



No comments: